Een bloederig huwelijk in Turnhout

0

Als je de dag van vandaag nog de klassieke media en dragers gebruikt binnen jouw marketingstrategie dan moet je er vooral voor zorgen dat de boodschap die je overbrengt niet doodvalt in het brein van de ontvanger. En met klassiek bedoelen we dus dat de boodschap ‘intrusive’ en ‘disruptive’ wordt ontvangen. Dus niet alleen een offline flyer of een affiche of een radiospot zit binnen die categorie, maar een online storende banner, laat staan een ongevraagde splashpage, is binnen die definitie ook een klassieke drager want je krijgt deze evengoed indringend en onderbrekend voorgeschoteld.

En soms heb je die klassieke media en dragers absoluut nog nodig binnen een marketingverhaal. Maar door de nieuwe sociale en ‘permissive’ media kan je er nu net iets meer mee aanvangen. Je kan er vooral voor zorgen dat de doorgegeven boodschap een conversatiestarter wordt, dat die oorspronkelijke boodschap (single object) dus net niet plomp doodvalt in dat brein van de ontvanger, maar dat die boodschap hem naar ’t café www brengt. Dat die boodschap dus de conversatie net doet starten, of om het anders te zeggen, dat die boodschap als conversatiestarter dus de gewenste conversatie-activatie uitlokt.

En hoe moet dat dan? Je kent intussen wel de QR-codes en de oproepen om Facebookpages te liken die je op flyers en advertenties vindt, maar het kan gelukkig ook wel nog net iets origineler. Hieronder alvast drie ‘sprekende’ voorbeelden van conversatiestarters die we langs de Vlaamse en Nederlandse wegen onlangs zijn tegenkomen.

1. Neeltje Jans leidt je naar het conversatie-event!

Conversatiestarter We love Events

Neeltje Jans roept je niet toe om direct deel te nemen aan het realtime-event, maar leidt je wel zacht en vriendelijk naar het conversatie-event.

Simpel en efficiënt. Je rijdt dus ergens langs een autosnelweg in Zeeland en passeert het themapark Neeltje Jans. Dan zou je verwachten dat ze je vanop hun billboards toeschreeuwen om binnen te komen. Maar nee dus: een simpele ‘online ticketkorting’ is veel efficiënter. Van die duizenden automobilisten die dagelijks dat themapark passeren zal je met een ‘Kom nu binnen-boodschap’ immers nauwelijks iemand overtuigen om effectief de geplande dag dan maar eens volledig om te gooien. Ofwel ga je naar Neeltje Jans, en heb je die beslissing al lang vooraf genomen ofwel heb je helemaal niet de intentie om binnen te gaan in dat themapark, hoe hard ze je ook proberen binnen te roepen.  Maar die ‘online korting’ kan je wel net zin geven om alvast het conversatie-event te bezoeken. ‘Kijk’, zegt de mama, ‘Je krijgt online korting op de tickets bij Neeltje Jans’. ‘Oooh leuk’ zegt de papa achter het stuur, ‘Thuis eens kijken hoe het precies zit’. Bingo dus! De conversatie-activatie is een feit.

2. Take a Selfie! and Tag us! and Stand here!

We love Events - Conversatiestarter

Dit ‘Take a selfie and tag us’ van club publik in Antwerpen is op zich een leuk idee, maar het kan beter. Je moet op die boodschap/affiche al even zoeken voor je weet om welk product/event/service het nu eigenlijk gaat.  En dat maakt het het voor de overbelaste ontvanger allemaal net iets minder aantrekkelijk. Ook de zich alsmaar herhalende gebiedende toon kan beter. ‘Sta hier en doe dit en doe nog eens iets anders’. Zo spreek je niet tegen een vriend op café. ‘Deze mooie dame wil met jou op de Selfie’, is al veel beter dan ‘Take a Selfie’. En misschien was een # (instagram, twitter, facebook) een handiger oplossing voor het delen dan het taggen. Een nog iets groter probleem doet zich voor als je dan uiteindelijk de moeite doet om eens naar die ‘more info’-link op http://www.publikantwerp.be/selfie te gaan kijken. Je doet dan dus al moeite om deel te nemen aan het conversatie-event en dan kom je op een niet bestaande ‘wordpress’ pagina terecht. Mmm, dat kan dus beter.  En waarom eigenlijk geen QR-code voor die ‘more info link’?  Als ik dan toch mijn smartphone moet bovenhalen voor die selfie, kan ik evengoed eens gaan kijken naar die link.  Kortom: het idee van de selfie als conversatiestarter is een goed begin, maar de uitwerking kan veel beter.

3. Een bloederig huwelijk in Turnhout

Ik was een paar dagen terug in de Warande, een prachtige eventruimte in Turnhout en daar zag ik opeens dit trouwkleed hangen met de boodschap ‘Stap in dit kleed en neem een foto’.  Dat kan alvast wel een leuke foto opleveren, dacht ik. Jammer genoeg was het verhaal achter die foto en de bijhorende conversatie die zou kunnen worden gestart me niet echt meteen duidelijk.

Conversation starter - weloveevents

Toen ik verder rondliep in de Warande werd het achterliggende verhaal me wel helemaal duidelijk.  Ik zag een flyer liggen met de aankondiging van het Horror Festival dat start op donderdag 29 januari.  Toen pas legde ik de link met die foto-actie. Iets later ontmoette ik een dame die mee in de organisatie zat van het Horror Festival, en ze zei me dat er al heel veel foto’s waren genomen van dat bloederig trouwkleed.  Hoe jammer toch, dat ze niet de hashtag #horrorTurnhout aan die ‘Stap in het kleed…’ boodschap hadden toegevoegd.  Of dat ze niet ergens een affiche op de voorgrond van dat kleed hadden geplaatst.  Dan was de link met het event, het Horror Festival, dus niet alleen voor de fotonemer meteen duidelijk, maar ook voor de foto-ontvanger. Dan was elke foto een heel sterke conversatiestarter voor en over het event!  En dat is toch net wat we bedoelen als we het over een een ‘conversatie-activatie’ hebben.   Hier dus, net als bij de Selfie, ook een beetje een gemiste kans, maar wel een schitterend idee dat misschien wel andere eventmanagers en eventmarketeers op ideetjes kan brengen.  Creëer een fotoruimte op  jouw event, en zorg dat die foto iets unieks bevat, en best ook verwijst naar de waarden van jouw event.  Het kan je een pak conversatiestarters en conversatie-activatie opleveren die gratis en voor niets helpen om jouw event in ’t café www te verspreiden.

En by the way… Om er toch nog een conversatiestarter van te maken.  Hierbij de link naar het Horror Festival.  Allen daarheen, niet alleen voor dat Horror Festival maar ook omdat elke eventmanager die ongelooflijke ruimte eens moet gezien hebben.

ps: bedankt Simon Mollen voor de foto van de achterkant van de jurk

 

Share.

Comments are closed.