We love Regionaal Orgel Centrum Kempen (Rock)

0

Toen de papa het vriendinnetje van mijn dochter kwam ophalen, hadden we de obligate sociale babbel, die in no time uitgroeide tot een onverwacht interessant koffiegesprek.  Nico Declerck, medewerker van de opera Antwerpen, vertelde me enthousiast over zijn ROCK-project, wat dus staat voor Regionaal Orgel Centrum Kempen.  Dat project brengt, zoals de naam het al doet vermoeden, orgelconcerten doorheen de Kempen.  Op zich niet echt wereldschokkend, maar wat me opviel bij Nico is dat, zonder dat hij dat zelf beseft, een geboren marketeer is, die het verhaal van het managen van de twee events ,het realtime-event en het conversatie-event, echt wel goed beheerst.

De orgelconcerten die hij  doorheen de kempen organiseert, behoren dus tot de fysieke realtime-events, waarbij er al bij al een beperkt publiek wordt bereikt.  Orgelmuziek is nu niet meteen the next big thing. Het is een nichemarkt, net zoals techno 20 jaar terug een nichemarkt was.  Nico beseft dit maar al te goed, en hij weet dus dat de toekomst niet meteen, of beter niet enkel in de realtime, fysieke optredens zit, maar misschien wel in het conversatie-event. Dus moet hij al die niches in België, Duitsland, Korea, Alaska, etc, weten te bereiken. Al die redelijk beperkte nichemarkten, vormen samen misschien wel een potentieel rendabele markt.

Toen hij zijn verhaal vertelde viel ik van de ene verrassing in de andere.  Uiteraard heeft hij een Facebookpagina, met een bescheiden 1000 fans, waar er nog wat werk aan is.  De content die er nu opstaat kan beter, en moet vooral een stuk menselijker worden.  ’t Café www wil verhalen horen van en over inspirerende mensen.  Nico moet zichzelf dus veel meer gaan profileren op die pagina.  Het enthousiasme spat van die man af, en dat niet gebruiken binnen de sociale media zou echt wel jammer zijn.  Nico mist nog een beetje de journalistieke reflex en laat wat kansen liggen.  Foto’s van de optredens, van de artiesten, van het publiek moeten we zien.  En misschien kan hij wel heel korte Youtube-video’s maken waarin hij zelf zijn expertise gebruikt om wat uitleg te geven over zijn eigen favoriete orgelmuziek, of misschien iets over die orgels zelf.  Voor orgelfans is dat alles heel waardevolle content, die in no time binnen de internationale communities en dus het conversatie-event zal worden verspreid.   Nico had wel oren naar mijn advies bij de koffie, dus benieuwd wat dit wordt.

Maar toen kwam de echte verrassing.  Nico is drie maanden terug met een internetradio gestart, orgelradio.eu, met enkel orgelmuziek, en die cijfers tonen dat je vandaag de dag, dankzij het conversatie-event, met nichemarketing heel veel kan bereiken.  Die website haalt meer dan 31.000 unieke bezoekers op 3 maanden tijd uit 98(!) verschillende landen en meer dan 28.000 streamed hours.   Dat is iets anders dan 100 realtime-bezoekers op een orgelconcertje in de kerk van Hoogstraten.

Het komt er nu dus nog op aan om dat conversatie-event te rentabiliseren. Ik vroeg Nico tijdens onze orgelkoffieklets verschillende keren ‘But where’s the money?’   Nu doet hij alles nog vrijwillig, ietwat ten koste van het normale familie- en sociale leven.  Maar die vrijwilligheid kun je natuurlijk niet volhouden.  Het goede nieuws is dat er zeker geld zit in die worldwide orgel community.  Die mensen kopen nog cd’s.  Maar meer nog, dat succesvolle conversatie-event laat natuurlijk toe om met die optredens buiten de Kempen te treden, eerst in Vlaanderen, en waarom niet? Dan naar Nederland, Duitsland.  En voor je ’t weet kan Nico keynotes gaan geven over zijn project. Het zal wat zoeken zijn naar het vertalen van het succesvolle conversatie-event naar écht geld.  Maar dat komt wel.  Nico is een geboren marketeer en zijn simpele ‘donate’-knop op zijn orgelradiowebsite bewijst dat hij verschillende pistes aftast.

Ongelooflijk, dat zelfs voor orgelmuziek, toch niet meteen de meest hippe muziek binnen de markt, net door ’t café www met zijn conversatie-event, er hiervoor een nieuw leven kan ontstaan.  Nichemarketing zoals ik er nog niet veel heb gezien.  We love Orgelmuziek.

Share.

Comments are closed.